Tuesday, September 12, 2006

První dny

Hned na úvod malý postřeh. Přistihl jsem se u toho, jak přemýšlím, kolik dní jsem tady. Totiž, připadá mi to jako mnohem delší doba. To, že se neustále něco děje, potkávám nové lidi a věci dělá dojem, že tu musím být více dní. A přitom je to teprve chvilka, co jsem dorazil.

Tento post jsem psal minulý týden. Mimojiné jsem totiž čekal, až bude počasí ve kterém se povedou hezké fotky. Nakonec jsem slunečno prošvihl, počasí se tu dost rychle střídá. Na fotkách mezi odstavci je vidět taiwanská kráska 101, knihovna, hlavní třída kampusu Royal Palm Blvd., jedna z budov departmentu, výhled z budovy a nakonec sportovní hala, meditační jezírko a dávno vyřazená stíhačka F-100 (velký kontrast mezi posledními třemi fotografiemi nebyl původně záměr, ale když se tak zajímavě sešly...)Minulý týden v pondělí byl Orientation den, na kterém bylo hodně studentů a to překvapivě více zahraničních studentů, kteří zde budou regulérně studovat, než exchange studentů. Blíže jsem se seznámil s pár studenty (dobře, bylo jich do desíti) a místními studenty, kteří se o zahraniční studenty starají. Potkal jsem třeba studentku s nápisem na tričku Michigan State, ze které se nakonec vyklubala Francouzka. Další byla tentokrát v brazilském tričku, ale v jejím případě bylo hned jasné, že je to Číňanka. Sám jsem nikoho nemátl, finské tričko jsem na sobě neměl. Na závěr mě příjemně překvapila jedna američanka, která buď má smysl pro humor, která pobaví (nebo byla jen v podobné náladě) a moc pěkně jsme se s ní a ještě pár ostatními pošťuchovali (bylo to vzájemné, ale mám pocit, že si začala ona. Ne, provokovali se společně s někým, koho už znala. Ale zkuste si odolat pokušení netrefovat se do někoho, jehož major -- hlavní obor -- je tanec. A uznávám, že já s mým oborem jsem pro ní také snadný terč :-) ). Napsal jsem Američanka, ale pokud bych měl být přesný, tak je to Američanka čínského původu z Californie. Někdy ani pro nejstručnější popis jedno slovo nestačí. Z celé věci jsem měl ještě další radost, protože přestože moje angličtina po Finsku zchátrala a je na bídné úrovni, na zdvořilostní konverzaci to ještě stačí.

Mimochodem, to mi připomíná řekněme oblíbené téma "Chování Američanů". Tuhle jsem se dozvěděl o osobní zkušenosti, že se Američané chovají nadřazeně a Evropany pohrdají a tak. Asi to znáte. Jasně, většina lidí, kteří na ně nadávají vlastně ani žádné Američany osobně neznají, ale to nebyl tento případ. Jen mi to připomnělo, že všichni Američani i Kanaďani, které jsem poznal a s některými mohl strávit více času, byli fajn lidi se kterými jsem si užil hodně zábavy a legrace. Vím, jsou trošku jiní, což je dáno kulturními rozdíly, ale s tím se přeci předem počítá. A tady to je také tak, Američané jsou lidé, kteří se s vámi hned od začátku v pohodě baví a je s nimi zábava.


Jeden z místních studentů se zmínil, že jde s exchange studenty vyrazit večer do klubu, takže jsem neodolal a přidal se. Zážitky si rozhodně zaslouží samostatný post, celé to bylo hodně překvapující a jiné. Zmíním tedy jen pro pobavení, že jsem omylem dostal plechovku, na které byl nějaký nápis a dodatek light. Nakonec jsem to vypil, ačkoliv to bylo hnusné. Pivo... Překvapeni?

V době, když jsem si podával přihlášku na univerzitu, jsem pátral po škole, na kterou by bylo nejlepší se přihlásit. Nakonec jsem se na základě referencí číňanek a nabízených možností studia rozhodl pro NTU, National Taiwan University. Podle všeho to měla být nejlepší univerzita na Taiwanu. A zřejmě to tak opravdu je. Kampus škole, přestože celý obloken městem, je veliký. Třeba univerzitní sportovní hala s bazénem by stačila pro průměrné české město a navíc je zajímavě architektonicky vyřešen. Za denního světla není třeba dodatečné osvětlení hlavního hřiště, které je ve čtvrtém patře, protože střecha (mimochodem tenká jeden centimetr) je dostatečně průsvitná. Na univerzitu chodí více než 30.000 studentů a všichni místní studenti, se kterými jsem se na toto téma bavil potvrdili, že je škola více než prestižní. Každý rok se hlásí přibližně 100.000 nových studentů a přijmuto je 5 %. Stačí se také někomu jen zmínit, že studujete na Tai-Da a hned jsou unešeni. Pro absoloventy NTU je prý velice snadné sehnat práci. Což ovšem ještě více zvyšuje moje dohady, proč mě sem vlastně přijali a jaké vysoké budou nároky na studium.

Zdraví vás "vzdálený" ^.^ k.

No comments: